Triks for å gå ned i vekt, og samtidig gjøre kroppen sterkere ;)

For at jeg skal bli best i det jeg jeg driver med, så er ikke mer utdannelse det jeg har troen på at vil styrke min kunnskap. Det var nettopp kunnskapen jeg lærte under ernæringsfysiologi utdannelsen, som gjorde at jeg hoppet av studiet før jeg var ferdig. Det var kunnskap jeg allerede kunne fra før, og jeg gidder ikke betale for å lære noe jeg allerede kunne, og har gått vekk fra. Kunnskapen jeg lærte på skolebenken er så utdatert, og virkelig ikke kunnskap jeg kan bruke på mine kunder. For meg har det derfor vært viktig å kurse seg rundt de temaene jeg mener er viktige, og som virkelig fungerer. Nyere kunnskap/vitenskap må taes i bruk. Og en av de viktigste elementene i å lære ny kunnskap, og videreformidle det, er å prøve det selv først. Det værste jeg vet, og da mener je værste, er folk som skal kverrulerer og uttale seg om noe de aldri selv har prøvd. Sånn vil ikke jeg være. Og det bringer meg til dagens poeng 😉 Jeg har nemlig testet ut 5:2 dietten. Jeg har testet ut det meste; Paleo, lavkarbo, carbcykling, middelhavsdietten og nå 5:2. Bare for kunnskapens skyld.

Og dette er min erfaring;

Noe av det beste jeg har prøvd! Denne dietten er kul. Jeg faktisk digger den. Jeg har egentlig digget de fleste diettene jeg har prøvd, men denne gangen tror jeg at jeg har en vinner. Alle diettene har jo sine egenskaper, hensikt og resultater. De alle går man ned i vekt av, noen raskere enn andre, men de fleste har også store helsefordeler, noe som man bør legge vekt på. Jeg er ute etter å leve en livsstil, og ikke etter dietter, men jeg elsker å teste de ut for det.

5:2 dietten, som vil si at man faster to ganger i uken, og spiser nogenlunde hva man vil de resterende 5 dagene. På fastedagene bør du faste så langt ut på dagen som mulig, og deretter skal du kun ha i deg 500 kcal resten av dagen om du er kvinne, og 600 kcal om du er mann. De 5 dagene hvor du ikke faster skal du helst ikke gå over 1800 kcal om dagen. Doktor Michael Mosley, som også er tv reporter, er mannen bak denne plutselig populære dietten. Han har laget utallige dokumentarer for BBC, og testet ut diverse dietter for å få bedre helse, og samtidig gå ned i vekt. Den han endte opp med å like best, både med forbedret helse og vektnedgang, var denne 5:2 dietten.

Den første uken på dietten var selvfølgelig litt tøff. Det å faste er jo noe jeg ikke har vært vant til, og da er det selvfølgelig en tilvenning for kroppen, som alt annet. Men etter den første uken, helt ærlig, så har jeg gledet meg til fastedagene. Hvorfor? Fordi jeg slipper å tenke på hva jeg skal spise, og fordi jeg føler meg helt fantastisk. Det er noe som skjedde med kroppen etter allerede den første uken. Ikke bare så jeg med en gang at jeg gikk ned i fettprosent, som må være det raskeste jeg noen gang har sett den typen resultater på kroppen min, men jeg følte meg virkelig annerledes. Jeg hadde ingen grunn til å føle meg bra egentlig, for Oliver har jo vært syk, og det har vært så mange våkenetter at jeg har mistet helt tellingen. Jeg burde egentlig ha følt meg veldig sliten. Men det gjorde jeg/gjør jeg altså ikke. Heller motsatt. Kroppen min virker sterkere, hodet mitt virker mye klarere, og plutselig begynner jeg å få tilbake hukommelsen min igjen. Hukommelsen min forsvant med graviditeten, gikk over til ammetåke, og etter ammingen kom den liksom aldri tilbake. Det ble bare en evig tåke! Men nå, nå kommer den endelig tilbake, og det kom bare en uke etter denne dietten. Sammentreff?

Dette er grunnen; Når kroppen faster, dvs går over lengre tid, helst nesten ett døgn, uten mat, begynner den å gå i reperasjonsmodus. Dvs at kroppen endelig får tid til å jobbe med vedlikehold i kroppen, i stedet for å hele tiden jobbe med å fordøye mat. Dette ble påvist med både forøk med mus i dokumentaren, og at Michael selv fikk disse resultatene etter å har prøvd dietten. Ved at kroppen får tid til å jobbe forebygging, vil den faktisk kunne forebygge alvorlige og nå ganske folkelige sykdommer som Alzheimer, og kreft. Utallige andre sykdommer også, men det er disse to sykdommene som det ble lagt vekk på. Det handler jo ikke om å reparere litt her og der, det handler jo om at kroppen reparerer der det trengs. Kult?

Og jeg føler forskjellen. Jeg har virkelig ingenting å utsette på denne dietten. Jeg trodde det skulle være tungt å faste, men den deler gleder jeg meg bare til nå. Da slipper jeg som sagt å fokusere på mat de to dagene, og spiser bare litt lett på kvelden. Jeg blir faktisk ikke sulten før den tid lenger heller. Kroppen justerte seg ganske så raskt. Det har heller ikke hatt noe å si på treningsresultatene mine, jeg føler faktisk at jeg har fått raskere resultater, føler meg sterkere, og mer uutholden. På fastedagene har jeg tatt en økt på den ene fastedagen, og da min vanlige 7 min økt, mens fastedag nr to har jeg ikke trent.

På fastedagene har jeg feks spist litt frukt på ettermiddagen, og masse ovnsbakte grønnsaker til måltidet på kvelden, med masse deilig krydder. På de dagene jeg ikke fastet, spiste jeg stort sett det jeg ville, men selvfølgelig sunt, da det er min livsstil. Til helgene har vi kost oss med vin, og det lille ekstra 😉 En diett som man stort sett kan spise det man vil, utenom to dager. Og bonus er at man raser ned i vekt! Vinn vinn.

Dette er en diett for de som vil ha resultater raskt, både fysisk og psykisk, og klarer å være disiplinerte i to dager i uken. That´s it! 😀

Sharing is caring, takk for at dere ville lese min erfaring 😀

Ha en nydelig søndag! 😉

IMG_6902

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *