Er kokosolje farlig for oss?

Ganske så hard overskrift, jeg er fult klar over det, men hva når det faktisk stemmer? Hvordan føles det?

Overskriften sier at Staten advarer om kokosolje! Hva i alle verden? Kokosolje som er noe av det beste naturen kan gi oss mennesker? DET blir vi advart mot?

43221_Coconut_Bros_Royal_Green_Extra_Virgin_Kokoso_1

Det er skremmende når vi er så syke som vi aldri har vært før. Vi kjenner alle noen som har eller har hatt kreft, eller har dødd av kreft. Den nye folkesykdommen. Og staten er dessverre ikke med på å snu denne grusomme trenden. Det er jo ikke første gangen staten advarer mor helsefremmende mat!

Det er nemlig forskjell på mat. Mat som har blitt påvirket av mennesker og maskiner, og mat som kommer rett fra naturen. Mat fra naturen er det vi er skapt for å spise. Industriell mat ikke. IKKE! Og hva spiser vi mest av? Industriell mat. Og hva blir vi anbefalt? Industriell mat.

I debatten om kokosolje er det fettet som det advares mot. Mettet fett. At mettet fett er farlig. Mettet fra chips, godteri etc, det mettede fettet gjør oss selvfølgelig ikke noe godt. Men mettet fett fra naturen som feks kokosolje er faktisk UTROLIG bra for oss!

Fettet som vi faktisk blir anbefalt, som feks margarin, DET ville jeg holdt meg langt unna. Hvor mange steder leser man ikke at margarin er en “Chemical shitstorm”, for så å lese at staten anbefaler det? Smør er 100 ganger sunnere. Rent smør. (se liten video om margarin her!)

Staten er også veldig forsiktig med å anbefale oss å spise fett generelt. Fra den tiden for mange år tilbake, hvor vi ble anbefalt å kutte ut alt som heter fett og skulle gå over til lett ditt og lett datt, sukkerfri med aspartam, alt skulle være magert, da begynte vi å bli tykkere og sykere. Ting begynte faktisk å bli enda værre!

Jeg var en av de som kun spise lett. Og sukkerfritt. Og jeg ble, som nevnt tidligere, syk for ca 6 år siden. Jeg ble liggende nesten et år, deprimert, og kroppen totalt utmattet. ME var det en lege som trodde jeg hadde. Mangel på næring var det eneste som feilet meg. Men det var ingen andre enn meg selv som skjønte. Skjønte etter en stund, men jeg fant det ut etter litt tid! Legene var ikke inne på at det kunne være noe med mat engang. For å gjøre historien kort, da jeg har fortalt denne før, så måtte jeg begynne på nytt og begynte å spise naturlig lav karbo. Masse sunt fett, masse kokoslje daglig og mindre av karbohydrater som feks brød. Jeg tilsatte masse supermat i kosten og bare få et par uker var jeg en totalt annen person. Og det var her livet mitt snudde. Og den dag idag jobber jeg fortsatt innen helse og har hjulpet mange tusen mennesker på min vei. Og min veiledning har vært masse sunne fettsyrer, lite karbohydrater, supermat og økologisk.

Konkret info om kokosolje;

“Den verdensberømte Dr. Oz sier: Tradisjonelt trodde man at fett som kokosolje var usunt og bidro til hjertelidelser. Vi vet nå at dette ikke er riktig. Faktisk er kokosolje et næringsmiddel som er sunt for hjertet og kan bidra til å holde kroppen frisk på flere forskjellige måter.

Oversettelse av Engelsk artikkel av: Dr. Oz – “Surprising health benefits from coconut oil”

Hvilke helsefordeler har kokosolje?

Studier har vist at inntak av kokosolje kan hjelpe kroppen til å mobilisere motstandsevne mot både virus og bakterier som kan forårsake sykdom. Og den kan også bidra til å bekjempe gjær, sopp og candida. Kokosolje kan også påvirke hormoner i skjoldbruskkjertelen og blodsukkernivåer positivt. Folk som bruker kokosolje har også en tendens til å få bedre blodsukkerverdier fordi kokosnøtt kan bidra til å bedre insulinbruken i kroppen. Kokosolje kan øke funksjonen til skjoldbruskkjertelen og bidra til å øke stoffskiftet, gi større energi og utholdenhet. Den bedrer fordøyelsen og bidrar til å absorbere fettløselige vitaminer.

Kan kokosolje redusere kolesterolnivået? Kokosolje har et mettet fett som kalles laurinsyre, en type MCT. Det har vist seg at laurinsyre øker nivået av det gode HDL-kolesterolet i blodet og bedrer kolesterolforholdet. Kokosolje senker kolesterolverdiene ved å fremme konverteringen til pregnenolon, et molekyl som er en forløper til mange av hormonene kroppen trenger. Kokosnøtt kan bidra til å gjenopprette normal funksjon i skjoldbruskkjertelen. Når skjoldbruskkjertelen ikke fungerer optimalt, kan det bidra til høyere nivåer av skadelig kolesterol.

Hvordan hjelper kokosnøtt til å holde vekten i balanse?

Kokosfett inneholder spesielle fettstoffer som kalles medium kjedede triglyserider (MCT). Det har vist seg at nedbrytning av disse typene sunt fett i leveren fører til effektiv forbrenning av energi. En studie fra 2009 fant at kvinner som spiste 30 milliliter (ca. 2 ss) med kokosolje daglig i 12 uker, ikke bare la på seg, men faktisk også senket mengden med magefett, en type fett som er vanskelig å bli kvitt, og som bidrar til flere hjerteproblemer.

Er det sant at kokosnøtter kan hjelpe når det gjelder aldring?

Oljene som finnes i kokosnøtter, har en positiv antioksiderende virkning i kroppen. Det betyr at de hjelper kroppen vår til å stoppe skader på andre sunne fettyper og vev i kroppen vår. Oksidering regnes som en stor bidragsyter til hjertelidelser og aldring av huden. Kokosolje kan faktisk hjelpe kroppene våre til å redusere behovet for inntak av antioksidanter.

Er kokosolje bra for huden og håret?

Vi forteller pasientene våre at kokosolje et fantastisk fuktighetstilskudd for hud og hår, helt fra barndommen og gjennom vårt voksne liv. Den har større mengder av antioksidanten vitamin E, som virker svært beskyttende. Dersom du bruker den på huden regelmessig, er det best å prøve å finne en organisk kokosolje for å redusere absorpsjonen av giftstoffer og plantevernmidler gjennom huden.

Vi anbefaler til og med at foreldre masserer spedbarna sine med kokosolje etter et bad. En studie i 2005 med 120 barn viste at en kokosoljemassasje er sikkert og har helsemessige fordeler.

Hvordan kan jeg bruke kokosolje?

Kokosolje fungerer både i bakevarer som squash- og bananbrød og sammen med grønnsaker. Den smaker spesielt godt når den kombineres med bitre grønnsaker som grønnkål. Du kan bruke den som ingrediens i løk- og hvitløksauté, der den gir en overraskende annerledes og behagelig fyldig smak. Den er også en fin tilsetning til havremel og -gryn for å gjøre det enda mer kremaktig, men fortsatt sunt.”

(artikkel lånt av Noble-House)

Her er også en kjempe fin side, med forskning, om kokosolje og 10 beviste fakta om denne fantastiske oljen 🙂

Så folkens, IKKE tro på alt du leser og blir anbefalt. Er det naturlig mat som det settes spørsmålstegn ned, så sett spørsmålstegn tilbake. Gjør din egen research, og for all del ikke stol på statens anbefalinger, da de altfor ofte tar feil. Ta ansvar for egen helse og tenk som en regel “kommer det upåvirket fra naturen, så er det som regel veldig bra for oss”. Med få tastetrykk kan du lett finne gode artikler på google med forskning, om absolutt alt, så det er idag veldig enkelt å gjøre opp sin egen mening. Men koksolje folkens, spis masse av det! Og har du barn, gi dem masse av det! Det er så utrolig bra for barnets utvikling, både hjernen, nervesystem og tarmsystem. Jeg pøser på til Oliver, og gjør det med stolthet av å vite det at jeg gjør det desisert beste for han. Gir han mat som komme rett fra naturen, og holder han unna industriell mat, som ikke er ment for mennesker.

Stå frem som et godt eksemple og bli med på å snu den onde trenden vi har blitt lurt inn i!

Lev sunt, lev økologisk, og føl deg bedre raskt!

IMG_3313

Peace&Love C

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *