Se mine 8 ukers treningsresultater! :D

Nå har det gått 8 uker, og jeg er så utrolig fornøyd med resultatene jeg har fått! Ikke bare det så har jeg fått bevist det jeg har tenkt lenge om dette med å gå ned i vekt og bli fit, det handler virkelig ikke om blod, svette og tårer, med mindre du virkelig ønsker å pumpe muskler, men heller ren dedikasjon, selvdisiplin, motivasjon og ha det gøy samtidig.

Jeg synes det er så demotiverende å lese på statuser og instagrambilder hvor det står at man kun kan få drømmekroppen med blod, svette og tårer. Hvem blir ikke litt skremt av den tanken? Må det virkelig til for at jeg skulle få lavere fettprosent? Jeg har alltid vært glad i trening og aktivitet, men jeg har også vært et matvrak. Jeg har alltid spist sunt, men det betyr ikke at man går ned i vekt. Sunn mat kan også innholde en del kalorier. Jeg har ikke vært så opptatt av vektnedgang, men kun det å være sunn og frisk.

Men etter fødselen kom det nye tanker inn i hodet mitt. Kroppen min hadde forandret seg HELT! Jeg ble så enormt stor på slutten, da min graviditet kun var på magen, og ellers kunne man virkelig ikke se at jeg var gravid. Og magen min ble derfor strekt ut av proposjoner, for å romme denne lange avatarbabyen jeg tilsynelatende ventet på. Han var over gjennomsnittet lang, takket være min avatarmann, så han lå sneglet inni der. Jeg slapp strekkmerker, heldigvis, og var nøye med å spise mye gode fettsyrer, og drikke mye vann. Selvom strekkmerker som oftest er genetisk, så er det greit å forebygge!

Jeg fikk også bekkenløsning under graviditeten, og det gjorde at jeg ikke kunne trene på over 5 måneder før fødselen og 3 måneder etter fødselen. For de som kjenner meg, som aldri kan sitte stille, var dette virkelig en tøff tif for meg. Jeg kunne såvidt gå raskt uten at det verket i underlivet. Og jeg var dessverre ikke den som raste ned i vekt av amming, og det tipper jeg er fordi jeg alltid har slitt litt med stoffskifte og må være ekstremt flink med å spise til riktig tider og riktig/sunn mat. Og det er dessverre ikke så lett når man ammer og har en nyfødt. Da blir det litt for lite mat og litt for sjelden. Da stopper min forbrenning opp helt.

Etter jul, så begynte kroppen min å fungere mer normalt igjen, og jeg begynte sakte men sikkert å trene meg opp igjen. Først og fremst styrkeøvelser for å styrke bekkenet mitt, og i februar kjente jeg at jeg var klar for å begynne å trene “Tabata” økter, som er min absolutt favoritt innen de utallige treningsformene. Jeg har skrevet mye om dette før, som du kan lese om her! For å se noen eksempler på økter MED nedtelling, kan du se her!

Øktene varer kun 8-12 minutter, og er SUPER effektive! Du går både ned i vekt, og samtidig får du en veldig sterk kropp. Kjernemuskulaturen får virkelig kjørt seg, og du bruker din egen kroppsvekt i de fleste øvelsene. Det gjør kroppen din seig, sterk, og veldig utholden! Du får ikke den enormt muskuløse kroppen, om det er den du er ute etter, men du blir fit, markert og ser veltrent ut. Du bruker kroppen slik den er skapt for å brukes, med konstant variasjon. Dette er den perfekte treningsformen for mannen på gaten etter min og min manns mening 😉 Min mann er personlig trener, og er utrolig overrasket over resultatene som Tabata gir, da dette bryter alt det han har lært på skolen og hele hans 10 årige karriere som personlig trener. 10 minutter? Seriøst? I showed him alright!

Så nå trener vi ofte sammen på stuegulvet, ute i skogen, på hytta, på ferier, rett og slett hvor enn vi er. Og vi blir fotsatt støle! Ikke bare det så er det kjempe gøy, Veldig naturlig og veldig lekent! I det siste har jeg utfordret andre til å trene det med meg, da de fleste har liten tro på 10 minutters trening, og jeg begynner å få en ganske så stor Tabatagjeng rundt omkring 😉 Og jeg har såvidt begynt! Flere skal bli utfordret!! 😀

Her er mine 8 ukers resultater (sorry bildekvaliteten, men det første bildet hadde litt dårlig oppløsning. Og dette er rett etter at jeg har stått opp, så sorry usexy boxers, men comfort kommer først når jeg nå ammer og står i om natten;))

collage 1collage 3collage 4

Kosthold er også utrolig viktig under vektnedgang, og som de fleste gjør feil, så skal man ikke spise mindre. Man skal gjerne spise mer, men med færre kalorier. For å få kontroll på hvor mye kalorier som er i all mat, har jeg lastet ned appen “Lifesum”, som har gitt meg en god oversikt. Jeg bruker ikke appen slavisk, men jeg sjekker den ut når det gjelder matvarer jeg er usikker på, så vet jeg det i hodet hva som inneholder hvor mye kalorier. Man kan ofte bli overrasket av hvor små mengder mat som kan inneholde enorme mengder kalorier, så dette er utrolig viktig!! Det handler jo enkelt om å spise mindre kalorier enn man forbrenner, men også holde forbrenningen oppe ved å spise rundt hver 3-4 time.

Jeg har postet et par ukesplaner tidligere på bloggen, om det skulle være til inspirasjon (en matplan her!). Men for å gjøre det enkelt, så har jeg spist mye frukt og proteiner på morgenen og formiddagen, og på ettermiddagen har jeg holdt meg mest til proteiner og sunt fett, som holder meg mett lenge. Fisk har derfor vært en soleklar vinner i det siste, ettersom jeg elsker fisk, og det inneholder så enormt mye proteiner og sunt fett. (Uer og torsk er gode alternativer!) Og mye grønnsaker.

Når jeg har hatt søtsug har jeg bakt fra bunn av, sunn bakst, som jeg faktisk er veldig god på, med nå 6 år i supermatbransjen 😀 Dette ligger enten ute på instagrammen min eller også under oppskrifter på bloggen. Det har virkelig ikke vært vanskelig å gå ned i vekt denne gangen, da jeg har hatt selvdisiplin, og hele tiden vært mett. Jeg har feks bakt sunne bountys når jeg har hatt søtsug, og disse har jeg gomlet med god samvittighet! I ukedagene også! Men da med de rette ingrediensene. (Lifesum har her vært helt genialt!)

Jeg vil også påpeke at jeg har ønsket å gå ned i vekt KUN for meg selv. Jeg bryr meg lite om hva andre synes, selvom det selvfølgelig er gøy å se reaksjoner på resultatene jeg har fått. Jeg føler meg veldig bra når jeg føler at jeg ser sunn og frisk ut, og det er selvfølgelig gøy å se når kroppen blir mer markert. Men det viktigste er at jeg har gjort det for meg. Så ønsker du å gå ned i vekt, så er det viktig at du gjør det for deg selv! At du ønsker å leve sunt, se frisk ut og derifra kommer den største motivasjonen. Gjør du det av alle andre grunner, som bunner i lav selvtillit og usikkerhet, så er det større sjanser for å ikke klare det. Det må komme fra riktig plass inni deg, for at dette skal være en varig endring. Jeg har vært i både babyshowers, bursdager og minnestund hvor jeg har spist kaker og kost meg. Så det er meningen at man skal leve normalt, og ikke stå i hjørnet og nistirre på de som tør å ta et kakestykke. Ta gjerne 2 kakestykker og kos deg med god samvittighet og vit at det ikke har noe å si, så lenge det kun er de få gangene. Tren heller en ekstra økt i helgen, om det gjør at du ikke får så dårlig samvittighet.

Det handler virkelig ikke om blod, svette og tårer, det handler om dedikasjon, motivasjon og å ha det gøy! Det er ihvertfall det som har motivert meg, for blod, svette og tårer er noe som virkelig er demotiverende for min del ;D

Jeg kommer til å legge ut litt økter her og der, både med meg selv og de jeg utfordrer, men hjelper gjerne til med inspirasjon til øvelser du kan gjøre i tillegg! Det er bare å stille spørsmål i kommentarfeltet, eller sende meg en mail så hjelper jeg til! Har du feks et område du spesielt vil trene mer enn et annet, så har jeg en hel haug med øvelser jeg kan bidra med 🙂 Bare å spørre!!

Da har jeg gjort dette og! Litt godt vondt å legge ut bilder, men også veldig stolt av at jeg har klart å dedikere meg til trening hver morgen, til tross for at det kun er 10 min (prøv det, så skjønner du hvor hardt de 10 minuttene faktisk er;)). Det har vært dager jeg virkelig ikke har orket, men likevel har gjort det, ettersom det trossalt KUN er 10 minutter av mitt liv 😉

Dette er en livsstil, så be prepared to get addicted! 😀

Håper dette kan være til inspirasjon!

Lykke til <3

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *