Viktig med trening etter fødsel!

Jeg fikk vite ALTFOR sent hvilke øvelser som er utrolig viktig å gjøre rett etter fødsel. Ingen fortalte meg noen ting. Og jeg hadde en alvorlig grad av bekkenløsning, så for meg var dette utrolig viktig for å komme raskere tilbake i form, og for å redusere smerter i underlivet. Jeg blir så oppgitt over systemet! At ingen kunne ta seg et par minutter på sykehuset til å fortelle meg som mor, hva jeg burde fokusere på, når det kommer til min kropp, og ikke bare det som man skal fokusere på når det gjelder babyen.

Jo, jeg fikk en haug med brosjyer med hjem, og i den bunken fant jeg selvfølgelig tips til trening nå nylig, men den bunken fikk jeg da aldri muligheten til å lese da jeg kom hjem som nybakt mor. Jeg fikk så mye papirer og brosjyrer da jeg reiste hjem fra sykehuset, at alt ble liggende i en bunke. Jeg hadde jo lest meg opp på amming, søvn, rutiner og alt det der FØR fødselen, og det var det det så ut som at vi bare fikk enda mer av i de brosjyrene.

Men til alle gravide, som ikke har fått denne viktige informasjonen; Det er så UTROLIG viktig å trene bekkenbunnen etter at du har født! Start med en eneste gang! Dette gjør at underlivet ditt raskere går sammen, smerter reduseres veldig mye raskere, du kan komme igang med fysisk aktivitet mange uker før, og evt leging av sår går mye fortere.

Å trene bekkenbunnen gjør du ved å knipe innover i underlivet. Det blir som å holde deg når du skal på do på en måte. Trekke inn og holde i 10 sekunder 10 ganger. Dette er en fantastisk øvelse for å komme raskere tilbake i form!

Andre øvelser som også er viktig er å trene er korsrygg og nedre bukmuskulatur.

Ved å trene korsrygg kan du rett og slett ligge på magen og heve hodet og armer opp av bakken, og samme med bena. Samtidig. Det eneste som skal ligge i bakken er magen. Dette gjentar du opp og ned, gjerne hold litt oppe, 10 ganger i 3 sett.

Screenshot 2015-02-04 10.52.43
Bildet er lånt fra libertyspinecare.com

Å trene tilbake magemusklene tar dessverre en god stund, for som du sikkert kan huske er at magemusklene dine nå er delt i to, for å få plass til babyen under grvaiditeten, og derfor kan du ikke trene vanlig mageøvelser. Vanlige situps feks, vil bare gjøre helingsprosessen lenger og kan også virke ødeleggende på muskulaturen. Derimot kan du trene de helt nederste magemusklene, som vi lege de øvre musklene raskere. Disse kan du trene ved å legge deg ned på rygg, heve beine i 90 grader, og senke og rette ut et og et bein ned til bakken og tilbake til utgangsposisjon. Dette gjør du 10 ganger på hvert ben i 3 sett.

Screenshot 2015-02-04 10.50.05

Deretter samler du beina og tar begge beina ned mot bakken mens de rettes ut, og opp igjen. 10 ganger i 3 sett. Pass her på at korsryggen din er i bakken hele tiden. 

Screenshot 2015-02-04 10.49.54

Annet enn disse øvelsene kan du begynne å trene armer og øvre rygg! Her må du starte litt rolig igjen, men her er det ikke så mye å ta hensyn til, som med underkroppen. Du kan ha i bakhodet at du kommer til å bruke mye brystmuskulatur når du løfter babyen, bære den og når du ammer, så å trene øvre del av ryggen er viktig. Gjør du ikke det kan du fort bli litt krum og “helle” litt fremover med brystet. Dårlig holdning på godt norsk 😉 Brystmuskulatur trenger du ikke trene på en stund, da disse blir trent ved mye bæring av babyen.

Siste trening er å gå. Dette vil nok de fleste bli ivrige på etter at man har født. Men husk nå at du akkurat har gått igjennom en tung prosess for kroppen og kroppen trenger tid til å hele. Så lytt godt til kroppen din! Det som gjør vondt skal du IKKE gjøre. Gå gjerne turer med en gang, men så fort det begynner å gjøre vondt, stopper du. Dette er utrolig viktig så du ikke får kroniske plager i bekkenet. Bekkenet ditt vil ikke leges helt, og vil være “løst” helt til du stopper å amme, så har du vondt i ett år, ja da må du faktisk være forsiktig i et helt år. Personlig har jeg fortsatt vondt etter fire måneder, så jeg gjør det jeg kan som ikke gjør vondt. Jeg kan feks ikke gå så mye i oppoverbakker, men kan fint gå på ski. Finn din form for fysisk aktivitet 🙂

For å se øvelser og få flere tips er det bare å google! Jeg ønsket bare å gjøre dere oppmerksom på hvor viktig det er å trene bekken rett etter fødsel. Jeg er ingen form for terapeut, men leser meg grønn på alt av informasjon og ønsker bare å dele ting som kanksje ikke andre vet, og kan hjelpe 🙂

Lykke til! 🙂

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *