Mine anbefalinger til gravide og ammende!

%7BBabyBelly%7D-123-3483552614-O

Tenkte det var på tide å skrive et innlegg om akkurat dette, da jeg får utrolig mange henvendelser fra kvinner/jenter som lurer på hva de faktisk bør spise under graviditeten og etter.

Jeg har vært veldig nøye på det som er viktig og ser at resultatene jeg får på både meg og babyen er store.

Under graviditeten spiste jeg veldig sunt store deler av tiden, men selvfølgelig fikk jeg, som de fleste andre, “junkfood cravings”. Under graviditeten er det viktig å lytte til kroppen, da en kropp som faktisk klarer å skape et helt menneske på ni måneder, faktisk klarer å uttrykke seg ganske klart selv. Vi har blitt dårlig med årene til å lytte til kroppen vår, med tanke på at vi blir sykere og sykere og ikke forstår at det meste ligger i kosten vår.

Men dette skal jeg ikke gå noe mer inn på nå 😉

Under gravidteten er det en del næring vi trenger fordi barnet vårt trenger mye av noen spesifikke ting. For utviklingen av nervesystemet og hjernen feks så er det viktig med gode fettsyrer, og mye av det! Jeg spiste derfor 1-2 spiseskjeer med kokosolje hver dag og fikk i meg 1-2 kapsler med de reneste Omega 3 fettsyrene jeg vet om. I Norge har jeg ikke funnet Omega 3 fra fisk som jeg føler jeg kan anbefale, så den jeg mener er den beste er den jeg kjøper på Iherb faktisk. Det tre ting jeg kjøper på Iherb månedlig og det er Omega 3, tannpasta og kokosblomstsirup 😉 Livsviktig for meg 😉 Omega 3 tablettene er fiskeolje fra fisk fisket i Alaska, helt fri fra kjemikalier og forurensing, og pakket to timer etter at fisken er fisket, slik at oljen overhodet ikke er harsknet. Den finner du Her!

Deretter fikk jeg i meg masse supermat. Hver morgen lagde jeg meg en smoothie hvor jeg passet på å ha i Chlorella alge (Ikke Spirulina, da Spirulina KAN ha en negativ effekt på fosteret under graviditeten), Hvetegress, Hempprotein, Amla og Rice Bran. Hempprotein er proteinet jeg bruker hver dag, da det er vegetabilsk som gjør det mer basisk enn animalsk, samt at det inneholder alle aminosyrene vi trenger, og inneholder og en rekke andre næringsstoffer som er gunstig for oss.

Rice Bran bruker jeg fordi den inneholder massevis med B vitaminer, som er gunstig for både utviklingen av fosteret og deg. B vitaminer er også noe vi trenger mye av når vi ammer, da barnet ditt trenger mye av det og vi kan derfor, uten tilskudd, se at både hår, hud og negler kan “forverres”, om man kan si det sånn 😉 Rice Bran er er derfor en “winner” både under graviditeten og ammingen 😉

Amla er rett og slett for holde forkjølelse unna, da du lettere kan bli forkjølet når du ikke sover like mye som du pleier. Jeg tisset ganske ofte på nettene, så søvnen var utrolig dårlig. Dette gikk utover immunforsvaret, men jeg holdt meg hele tiden frisk, og pøste på med extra Amla og Chlorella de dagene jeg kjente at nå kunne jeg “bikke” over til å bli syk. Og jeg klarte meg alltid 🙂

Magnesium; Magnesium er en av de viktigste mineralene vi må få i oss og er med i over 200 prosesser i kroppen. Likevel er det over 90% av befolkningen som ikke får i seg nok av dette. Tilskudd er derfor nesten alltid nødvendig, gravid eller ikke gravid. Magnesium spiller en enormt viktig rolle for musklene våre, og vi må da også huske at hjertet vårt er en stor muskel. Magnesium er derfor livsviktig!

Annet enn å spise sunt og variert ellers er det ikke mer jeg kan tenke på nå når det gjelder graviditet. Supermaten ga meg helt klart den energien og overskuddet jeg trengt på tøffere dager og det ga meg alt.

Alle produktene, unntatt Omega 3, kan du få til 20% (pakkepris) her!

AMMING:

Når det gjelder amming er det en helt annen jobb du må gjøre. De fleste som opplever at spesbarnet gråter og vrir seg av magesmerter tenker med en gang kolikk, men oftest er det faktisk ikke kolikk, det er maten mor spiser. Og det er faktisk utrolig mye de reagerer på helt i starten, da tarmene ikke har kommet helt igang. De blør født med flate tarmer, og disse må jobbes litt med. Det finnes flere øvelser du kan gjøre for å få ut luften av magen, som jeg kan vise dere ved en senere anledning. Men som en god mor så kan du faktisk forhindre disse smertene. Ja, det er kanskje litt kjedelig å ikke spise hva du vil, men for meg så var jeg ikke i tvil om at han kom før meg. Etter 2-3 mnd så vil du kunne tilføre litt og litt, da magen hans begynner å tåle mer.

Hva du bør holde deg HELT unna i starten er; alle melkeprodukter og løk. Dette reagerer de fleste spedbarn på. Deretter er det veldig individuelt, og det er vanskelig å vite helt hva de ikke tåler før du har prøvd det, og tilogmed da er det vanskelig å vite 100% hva det er de har reagert på. Oliver reagerer litt på juice. Som feks eplejuice, som var den værste blant juicene. Deretter fikk han luft i magen av det jeg fikk luft i magen av som er champignon, brokkoli og kålfamilien. Men spiste jeg kunne bittelitt av feks brokkoli reagerte han ikke. Så bitte små mengder ga lite utslag.

Kullsyrer. Spedbarn reagerer ofte på kullsyre, da det gir dem luft i magen som kan gjøre veldig vondt. Dette reagerte Oliver også på, men en ting han tålte var Pellegrino, som er en naturlig kullsyre fra kilden vannet blir hentet fra i Italia. Denne blandet jeg med feks Pomegranat juice fra Sunniva og vips så har du brus! Du kan også blande med andre juicer, men husk at de kan reagerer på de syrligste juicene.

Økologisk; Spis så mye økologisk som mulig, da innholdet av kjemiske sprøytemidler er noe av det høyeste som har blitt målt på grønnsaker og frukt i norske dagligvarer. Disse kjemikaliene går rett i melken. Dette gjelder også kremer og sminke. Alt som du får i/på deg, får babyen din i seg. På youtube er det flere foredrag fra USA hvor de viser til hvor mye mere gift de finner i spedbarn nå til dags enn før i tiden, rett og slett fordi vi er eksponert for mye mer enn før. Alt er sprøytet med både kjemikalier, medisiner og hormoner. Dette skaper sykdommer i senere alder, så dette bør man være obs på. Det er coctaileffekten som er den værste, når man får det i seg fra alle kanter. Du har derfor et viktig ansvar ovenfor barnet ditt.

På nettet er det mye frykt angående hva du skal spise og ikke. Feks jordbær var det veldig mye imot før i tiden, men det viser seg å ikke stemme og jeg har spist mye jordbær, både frosne og ferske, og han reagerer ikke på dette.

Krydder; Styr unna sterk mat og krydder som kan virke provoserende som feks pepper. Salt går fint og krydder som urter og den typen bladkrydder.

Nå har Oliver fylt 2.5 mnd og nå merker jeg at han begynner å tåle mer. I julen ble det jo en del mat med krydder feks og litt fløte i div sauser etc og da reagerte han svært lite. Han fikk luft i magen, men han bare prompet litt ekstra, ingen smerter. Så nå merker jeg godt at tarmene reagerer helt annerledes enn før. Og deilig er det! Jeg fikk tilogmed spist litt is uten at han fikk annet enn litt luft. Jeg spiser jo så sjelden mat laget med enten animalske melkeprodukter og unaturlig sukker, så en gang iblant er lov 🙂 Nå er jo jeg veldig flink til å lage sunn is, sunne godter, kaker, boller etc etc, og da slipper man problemer med magen til babyen generelt, så hvis det er en ting jeg anbefaler så er jo det å bytte ut kumelkeprodukter med vegatiblske melkeprodukter og unaturlig/skadelig sukker, med sunnere sukkertyper. Alle vet jo at hvitt sukker ikke er bra for oss, og da er det jo ihvertfall ikke bra for lille baby, som får alt gjennom melken. Samvittigheten min har jeg ihvertfall kjent på et par ganger, spesielt i julen, men nå er det bare sunt kos. Smaker jo 100 ganger bedre og!! 🙂 Du kan fortsatt spise og kose deg, men bare bytte ut noen matvarer med sunnere matvarer. Faktisk så kan du spise oftere søtsaker, da de er sunne, enn bare i helgen som vi “må” når det er det hvite sukkeret. Kult?

Annet du skal holde deg unna som ammende er diverse fisketyper, og da spesielt oppdrettslaks. Dette gjelder også gravide. All oppdrettsfisk er faktisk skadelig og inneholder masse antibiotika og skadelig kjemikalier. Men fortvil ikke om du er glad i fisk, for både kveite og sei er to fisketyper du kun får vilt, og selges i de fleste dagligvarer, tilogmed Kiwi. De er rimelige og mye sunnere enn annen fisk.

En annen anbefaling jeg har er å drikke MYE vann! Drikker man for lite vann kan dette gå utover melkeproduksjonen. Du skal trossalt produsere væske og du er avhengig av væske inn for å få væske ut, ihvertfall nok av det. I begynnelse renner det oftest mer enn nok med melk, men når produksjonen begynner å stabilisere seg kan etterspørselene av og til ikke tilsvare behovet. I fortvilelse fikk jeg råd fra helsestasjonen om å drikke enda mer vann og da 1,5 liter til 2 liter hver dag. Nå har jeg begynt å drikke 2 liter hver dag og ikke bare melkepriduksjonen har økt, men fordøyelsen har bedret seg. Så med for lite væske kan du faktisk få treg avføring, så dette er også et godt tegn på at du får i deg for lite vann.

Her er noen tips til retter for de som føler seg litt rådville;

Taco; her har du bare massevis med grønnsaker, så kan du istedet for rømme lage en skikkelig god guacamole som saus. Husk at krydder er noe babyer kan reagere veldig på, så salt heller kjøttet selv med salt og litt annen krydder som feks basilikum eller oregano feks.

Hvit fisk med søtpotetmos, gulrøtter og smeltet smør.

Søtpotetsuppe med gulrøt

Elgskav eller reisdyrskav stekt i panne, med kokosmelk og oregano. (snak til med havsalt/himalayasalt)

Gode omeletter med grønnsaker. Evt kan du ha litt chevre i og feks serranoskinke? Chevreosten må være laget av geitemelk.

Store salater med masse godt.

Søtpotetfries med guacamole dip.

Et hav av muligheter 🙂

Supermat til ammende;  

Samme anbefalingen som de gravide.

Det kan hende at jeg har glemt noe, men da skal jeg oppdatere innlegget om det skulle være noe jeg kommer på 🙂

Og for all del, bare spør om det er noe dere lurer på!

Masse lykke til!

Klem fra en mor som prøver å gjøre sitt beste for små babymassetasser <3

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *